A jaký je váš názor?

27. dubna 2016 v 5:46 |  Názory
Znáte to...máš na to 5 minut...Mluvím teď konkrétně o ...milovaných...deseti či pětiminutovkách ve škole.Jedno z jakého jsou předmětu,jsou prostě ...na čas...Sama jsem si kolikrát položila otázku,proč jsou na čas.Vychází mi z toho jediné,časové omezení ve školní výuce.Za předpokladu,že vyučovací hodina má 45 minut se zřejmě jinak písemka dělat nedá.Ale názory se různí,hlavně v tom,zda je opravdu tak nezbytné napsat vše správně a formou sportovního výkonu,tak,aby byl dosažen nééé že rekord,ale abych tak řekla průměrně správný výsledek jak v čase tak ve výkonu.No,nejsem si jistá,ale myslím si,že upřednostnit rychlost před kvalitou asi není to pravé ořechové.
Je pravdou,že v naší zemi se sice ...všichni učí všechno a nejlépe stejně...ovšem je také pravdou,že někomu to problém nedělá ba naopak má testy rád a je soutěživý,někomu je to fuk,protože to nějak zvládne,někomu je to fuk,protože to stejně nezvládne a jiný z toho má trauma týden dopředu.Když to shrnu je to asi celkem na nic,rychlost udaná časovým limitem asi z nikoho stejně génia neudělá a pokud je nervák zkazí i to co umí.Někdo má hrozný stres už jen z toho,aby nepřišel někam pozdě nebo aby mu neujel bus či vlak.Jiný to zabalí a když mu něco ujede nebo přijde pozdě mávne nad tím rukou a nebere si to k srdci,že mu někdo vynadá pustí jedním uchem tam a druhým ven.
Takže jak to vlastně s těmi písemkami a testy ...na čas...vlastně je?Proč se doopravdy dělají na čas? A k čemu to má sloužit?Nějak se nemohu dobrat správné odpovědi neboť v tom je mnoho proměnných a když vezmu v potaz nastavení jednotlivce nikoli kolektivu,pak mi vychází,že je to strašně diskriminující disciplina.Asi jako když vedle sebe postavím na startovní čáru namakanýho borce,běžně trénovaného sportovce a nesportovce,vystřelím ze startovní pistole a nemilosrdně budu sledovat čas.Také mají stejné zadání,stejnou vzdálenost a pokud možno stejný čas na dokončení závodu,výsledek pak určím bez ohledu na jejich dispozice,stejně jako třebas v písemce z matiky,kdy někdo ovládá bravurně(namakaný borec),někdo průměrně(běžně trénovaný sportovec) a někdo to neovládá ani kdyby se rozkrájel(nesportovec).
No jo vlastně,ve sportu se ale k těm dispozicím přihlíží přece.Sportovci a závodníci jsou rozděleni do stejných kategorií že mám pravdu?Takže jsou na tom vlastně líp,než děti při písemce z češtiny.Sporovec,který nezvládne svou kategorii se cítí mizerně a na sebevědomí mu to asi nepřidá,jak se cítí dítě,které nezvládne ve směsi takových kategorií?Co se mu asi honí hlavou?Že je k ničemu a selhalo jen proto,že dva tři namakaní ve stejné disciplíně vyhráli i když ono nemělo šanci?
Prosím,chci vědět,proč se ve škole píšou písemky a testy na čas,k čemu je to dobré,co to má prokázat v případě,že vyučující už dávno dispozice všech svých žáků zná?Nerozumím tomu.

 


Komentáře

1 Petr Hůla Petr Hůla | 27. dubna 2016 v 10:23 | Reagovat

Důvod je zejména čas. 45 minut je zoufale málo. Stress? Pětiminutovky jsou neohlášené, jinak nemají smysl, takže stress týden předem tam opravdu neni. Testuje se, co žáček skutečně umí. Jednoznačně smysluplné. O rychlosti to neni. Téma je vždycky možné zvládnout i s rozmyslem. Podstata je, že tam je čas tak akorát, aby se u žáčeka, který neví, ukázalo, že opravdu neví. Aby se nestíhali domlouvat a opisovat.

2 DANA DANA | 27. dubna 2016 v 23:22 | Reagovat

Děkuji za názor.Čas jako důvod mě napadl hned v úvodu článku.Podstata mě zaujala,to vskutku smysl dává.Jen si myslím,že pětiminutovka by měla být,jak píší i jiní taková jakoby rozcvička do hodiny bez hodnocení.Pouze něco jako zpětná vazba pro učitele.Myslím si,že učitel opravdu má jakous takous představu o svých svěřencích a pokud ví,že tento žák nezvládá třeba násobení,pak už mu musí být výsledek pětiminutovky dopředu zhruba jasný.Nejsem pedagog,jen zkoumám,jaký přínos to má a zda není lepší plánovaná 15 cti minutovka se sdělením ne konkrétních věcí.ale okruhu témat,kterých se bude týkat.Příkladně třeba...Ve středu dáme 15 minutový testík,který bude zahrnovat sčítání,odečítání,násobení a dělení...Já si myslím,že pak má dítě čas konkrétně se připravovat na zmíněný test,procvičovat zadaná témata a tím pádem se i zlepšovat ve svých slabinách.Takové neohlášené ...hození do vody...podle mého sice prokáže co žák skutečně neví,ale vlastně to moc nezmění.Tedy myslím si já,zatímco kdyby nebyl hozen do vody,musel by na to hození trénovat,aby se neutopil a tím pádem by mu v té hlavě i více zůstalo.Ale jak říkám,pedagog nejsem,tak právě zkoumám možnosti a přednosti pětiminutovek.Moc Vám děkuji za zpětnou vazbu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama